Billy Collins - The Lesson / De Les


The Lesson

In the morning when I found History
snoring heavily on the couch,
I took down his overcoat from the rack
and placed its weight over my shoulder blades.

It would protect me on the cold walk
into the village for milk and the paper
and I figured he would not mind,
not after our long conversation the night before.

How unexpected his blustering anger
when I returned covered with icicles,
the way he rummaged through the huge pockets
making sure no major battle or English queen
had fallen out and become lost in the deep snow.

Billy Collins (1941)


De les

Toen ik Geschiedenis ’s morgens
hevig snurkend op de bank aantrof,
haalde ik zijn overjas van de kapstok
en hing het gewicht om mijn schouders.

Het zou mij beschermen tegen de koude tocht
naar het dorp voor melk en krant
en ik dacht dat hij het niet erg zou vinden,
niet na ons lange nachtelijk gesprek.

Hoe onverwacht zijn stormachtige woede .
toen ik terugkwam, overdekt met ijspegels.
Zoals hij woelde door zijn reuzenzakken
om zeker te zijn dat er geen grote veldslag of Engelse koningin
uit was gevallen en verloren geraakt in de diepe sneeuw.

Vertaald door Chris Coolsma en Marijke Oomen.

http://meandermagazine.net/wp/2008/12/gedichten-49/Bron: Meandermagazine