Henk van Zuiden - Hecht aan jou


Hecht aan jou
voor melieve

Slaap wilde jou niet raken.
Ik kwam uit de veren om wat zachts
te lezen. Voordat ik stil hield bij een
gedicht vroeg je: voor wie schreef je
'Ik wil door jouw bloed stromen, ik wil
jouw adem halen, ik beloof je samen
dood te gaan, later'.
Luisterend kijk ik naar je zoekende
ogen, schik je kussend in kussens.
Onder venster meert een kano,
langs roepende olifanten,
via grachten reizen we naar Hortus.
Rondom jou spreidt waaierboom
nieuwe kleuren -
Naalden vallen van mijn handen,
berijpt mos blijft kleven. Ik plant
het op jouw borst, blaas er zaad en
goudstof over. Pioenen en lelies
bloeien te voorschijn, tintelende
sterren verlichten jou.
Vanaf Prinseneiland zingt sopraan:
‘Toe lichaam, lig bij mij, rust bij mij
onder satijnrozen laken, ik breng jou
adem, ik zorg voor hart, jouw hart,
ik blijf en ik blijf aan je raken’.

© Henk van Zuiden
Uit: Amsterdamse liefdesgedichten,
Boekhandel Scheltema, Amsterdam, 2003